×
Enlaces de servicios prestados por la Universidad
Servicios Universidad Distrital
Servicios
Escritorios virtuales
Asamblea Universitaria
Participación Ciudadana
Sistema de conceptos legales
Banco de imágenes
Semilleros de investigación
Grupos de investigación
Aulas virtuales
Sistema de Gestión Académica (SGA)
Reforma UD
Mesa de diálogo
Repositorio Institucional
Reliquidación de matrícula
Sistema de Investigaciones SICIUD
Sistema de Información de la Secretaria General (SISGRAL)
Ingreso sistema Ágora
Aulas virtuales Pregrado
Aulas virtuales Posgrado
Servicio de Descubrimiento
Deportes
Salud
Revistas científicas
Subsistema de Gestión de la Seguridad y Salud en el trabajo
Aplicativo Cumplidos CPS (Plataforma GAIA)
Aulas virtuales - PlanesTIC UD
Campus virtual
Notificaciones judiciales
Inteligencia institucional (SpagoBi)
Hora Legal Colombiana
Catálogo en Línea
Antivirus Kaspersky®
Tramites y Otros Procedimientos
Sistema de Notificaciones
Editorial UD
Inteligencia Institucional (BIS)
Comité Institucional de Currículo
Sistema Integrado de Gestión (SIGUD)
Espacios Web
Movilidad Académica
Correo institucional
Cursos de Idiomas
Cursos de extensión
Encuestas
Sistema de información ICARO
Transparencia y Acceso a Información Pública
Sistema de Gestión Ambiental
Microsoft®
Laboratorios
Bogotá Te Escucha, Sistema Distrital de Quejas y Soluciones (SDQS)
Tienda UD
BDIGITAL
Sistemas de Bibliotecas
Apoyo Alimentario
Procesos contractuales
Canal de videos institucional
LAUD 90.4 FM En vivo
Sistema de Gestión Académica (SGA) - Acceso docentes y administrativos
Distrinautas
Sistema de Gestión Académica (SGA) - Acceso estudiantes y egresados
Usted esta en:
  • Inicio
  • Investigación
  • Histórico de tesis

2022

Título investigación: "English Students' Subjectivity (Re)Construction Within the English Languaje-related Discourse of Success: A Narrative Study"

Investigador: Sandra Viviana Gomez Gaitán

Director: Álvaro Hernán Quintero Polo

Examinadores: Pilar Esther Mendez Rivera y Carmen Helena Guerrero Nieto

Fecha Sustentacion: 02 de febrero de 2022

Título investigación: "Learnes Cultural Negotiation within the EFL Class"

Investigador: Iván David Bonilla Castañeda

Director: Alba del Carmen Olaya León

Examinadores: Bertha Ramos Holguín y Carmen Matilde Hernández

Fecha sustentación: 25 de abril de 2022

 

Título investigación: "Understanding the Discourse of Inclusive Education at the Higher Level of Education"

Investigador: Laura Camila Ortiz Castro

Director: Yeraldine Aldana Gutiérrez

Examinadores: Álvaro Hernán Quintero Polo y Javier Armando Sierra Gordillo 

Fecha sustentación: 25 de abril de 2022

 

Título investigación: "Reconciling Local Knowledge with the English Curriculum"

Investigador: Johana Patricia Caro Vargas

Director: Amparo Clavijo Olarte

Examinadores: Fernanda Liberalli y Yecid Ortega Páez

Fecha sustentación: 25 de abril de 2022

 

Título investigación: "Resignifying Culture Through Theories of Practice: An in-service English Teacher's Narrative Experience" 

Investigador: Diana Natalia Segura Linares

Director:  Álvaro Hernán Quintero Polo 

Examinadores: Astrid Núñez Pardo y Carlos Granados Beltrán

Fecha sustentación: 25 de abril de 2022

2019

Título investigación: "CONTENT AREA TEACHERS' KNOWLEDGE CO-CONSTRUCTION ABOUT BILINGUAL EDUCATION: AN OPPORTUNITY FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT" 

Investigador: PAOLA ANDREA MENDEZ FLOREZ

Director: CLELIA ZOBEIDA PINEDA BAEZ PhD 

Examinadores: LAURA LUCIA CARREÑO BOLIVAR y JAIR AYALA ZARATE

Fecha sustentación: 19 de Febrero de 2019

Título investigación: "EFL teachers' Positioning about Functional Diversity: A Narrative Study"

Investigador: LAURA CAMILA VILLARREAL BUITRAGO

Director: PILAR MENDEZ RIVERA PhD  

Examinadores: YERALDINE ALDANA GUTIERREZ CAMILO ENRIQUE DÍAZ ROMERO PhD

Fecha sustentación: 04 de Marzo de 2019

 

Título investigación: "DEVELOPING MATH AND EFL LITERACIES THROUGH COLLABORATION, INTERACTION AND KNOWLEDGE."

Investigador:  PAOLA ANDREA RODRÍGUEZ GONZÁLEZ

Director: CLELIA ZOBEIDA PINEDA BAEZ PhD  

Examinadores: AMPARO CLAVIJO OLARTE PhD yPILAR MENDEZ RIVERA PhD

Fecha sustentación: 02 de Abril de 2019

 

Título investigación: "REFLECTIVE PRACTICES: STUDENTS´ POSITIONING AS ENGLISH LANGUAGE LEARNERS."

Investigador:  CHRISTIAN CAMILO BERNAL GONZALEZ

Director: CLELIA ZOBEIDA PINEDA BAEZ PhD  

Examinadores: YOLANDA SAMACA BOHÓRQUEZ y EDGAR AUGUSTO AGUIRRE

Fecha sustentación: 02 de Abril de 2019

2018

Título investigación: "Critical literacy development in an EFL classroom"

Investigador: LILIANA MARIA GIL CIPAGAUTA

Director: ÁLVARO HERNÁN QUINTERO POLO

Examinadores: Diego Ferney Cruz y Edgar Aguirre 

Fecha sustentación: 07 de Mayo de 2018

Título investigación: "Exploring local literacies with EFL students through blog interactions"

Investigador: GISELLE DIANE CASTAÑEDA DE LA HOZ

DirectorAMPARO CLAVIJO OLARTE PhD

Examinadores: PILAR MENDEZ RIVERA ySANDRA XIMENA BONILLA 

Fecha sustentación: 10 de Agosto de 2018

 

Título investigación: "EFL Eleventh Graders' Decision-Making via Critical Literacy Practices: A Study of their Social Agency"

Investigador: MARCELA LILIANA CARDENAS CRUZ

Director: ÁLVARO HERNÁN QUINTERO POLO

Examinadores: CARMEN HELENA GUERRERO NIETO YERALDINE ALDANA GUTIÉRREZ

Fecha sustentación: 24 de Septiembre de 2018

 

Título investigación: "A Blended Teacher Workshop: Teachers' Didactic Beliefs Reshaped While Learning Together"

Investigador: GINA MARCELA PÉREZ ROMERO

Director: YERALDINE ALDANA GUTIÉRREZ

Examinadores: ADRIANA CASTAÑEDA LONDOÑO MAURO BAQUERO 

Fecha sustentación: 04 de Octubre de 2018

 

Título investigación: "University EFL Students' Experiences when Facing Blended Learning Environment"

Investigador: RENÉ ALEJANDRO MUNAR QUIROGA,

Director: YERALDINE ALDANA GUTIÉRREZ

Examinadores: PAULA ANDREA BECERRA y JAIRO ENRIQUE CASTAÑEDA TRUJILLO, 

Fecha sustentación: 22 de Octubre de 2018

 

Título investigación: "EFL Students Authoring Texts On Critical Social Issues Through Literature, Film and Theater."

Investigador: ERIKA DEBAL SANTAFÉ

Director: AMPARO CLAVIJO OLARTE PhD

Examinadores: FRANCISCO RAMOS CUNCACHUN yNANCY E. CARVAJAL MEDINA PhD 

Fecha sustentación: 26 de Octubre de 2018

 

Título investigación: "The Native Speaker Fallacy in English Teachers' Recruitment Practices: Voices of Resistance within a Networked Sociality."

Investigador: YEISON FREDDY MARTÍNEZ CRISTANCHO

Director: PILAR MENDEZ RIVERA PhD

Examinadores: SANDRA XIMENABONILLA MEDINA PhD y YERALDINE ALDANA GUTIERREZ 

Fecha sustentación: 20 de Noviembre de 2018

2017

Título investigación: "GENDER INEQUALITY IN ORAL PARTICIPATION: EXPLORING EIGHT GRADERS' DISCOURSES IN AN EFL CLASSROOM"

Investigador: Lorena Cristina Muñoz Caicedo

Director:Harold Andrés Castañeda Peña PhD

Examinadores: Diego Fernando Ubaque y Edgar Aguirre 

Fecha sustentación:Viernes 20 de Enero de 2017

 

Título investigación: "UNVEILING EFL AND SELF-CONTAINED TEACHERS' DISCOURSES ON BILINGUALISM WITHIN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT"

Investigador: Jennyfer Paola Camargo Cely

Director:Pilar Méndez Rivera PhD

Examinadores: Carmen Helena Guerrero Nieto PhD y Harold Andrés Castañeda Peña PhD

Fecha sustentación:Viernes 20 de Enero de 2017

 

Título investigación: "A DECOLONIAL PERSPECTIVE OF THE NATIVE AND NON-NATIVE DICHOTOMY IN ENGLISH TEXTBOOKS"

Investigador: Aura María Estacio Barrios

Director:Álvaro Hernán Quintero Polo PhD (Candidate)

Examinadores: Jairo Castañeda y Carlos Arias

Fecha sustentación:Jueves 2 de Febrero de 2017

 

Título investigación: "EXPLORING ENGLISH TEACHERS' KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT: METHODOLOGICAL DIMENSION"

Investigador: Jonathan Cuesta Morelos

Director:Harold Andrés Castañeda Peña PhD

Examinadores: Bertha Ramos y Yolanda Samacá Bohórquez

Fecha sustentación:Viernes 20 de Enero de 2017

 

Título investigación: "EXPERIENCING READING EFL SHORT STORIES IN THE ENGLISH CLASSROOM"

Investigador: Wilson Andrés Pineda Antolinez

Director:Eliana Garzón Duarte

Examinadores: Laura Lucia Carreño Bolívar y Edgar Yead Lucero Babativa

Fecha sustentación:Jueves 2 de Febrero de 2017

 

Título investigación: "CRITICAL LITERACY PRACTICES AS A SELF-LIBERATING PROCESS"

Investigador: Rina Tatiana Calderón Peña

Director:Yolanda Samacá Bohórquez

Examinadores: Álvaro Hernán Quintero Polo PhD (Candidate) y Jair Ayala Zarate 

Fecha sustentación:Jueves 2 de Febrero de 2017

 

Título investigación: "BUILDING EFL LEARNERS' LITERACY THROUGH BLENDED LEARNING AND FACEBOOK"

Investigador: Nayibel Molano Arias

Director:Esperanza Vera Rodríguez

Examinadores: Amparo Clavijo Olarte PhD y Pilar Méndez Rivera PhD

Fecha sustentación:Viernes 20 de Enero de 2017

 

Título investigación: "CONFIGURATION OF SUBJECTIVITIES OF ENGLISH LANGUAGE TEACHERS AS NNESTS IN THE FRAME OF COLOMBIAN LANGUAGE POLICIES: A NARRATIVE STUDY"

Investigador: Leidy Yisel Gómez Vásquez

Director:Carmen Helena Guerrero Nieto PhD

Examinadores: Adriana Castañeda Londoño y Diana Mayerly Díaz

Fecha sustentación:Lunes 27 de Marzo de 2017

 

Título investigación: "PROMOTING ASPECTS OF INTERCULTURAL AWARENESS WHEN INCORPORATING ELEMENTS OF DANCE"

Investigador: Katerine Maribel Quiñones Quiñones

Director:Deyanira Sindy Moya

Examinadores: Yeraldine Aldana Gutiérrez y Mauro Baquero R

Fecha sustentación:Viernes 20 de Enero de 2017

 

Título investigación: "FOSTERING LITERACY PRACTICES IN EFL LEARNERS THROUGH COLLABORATIVE INQUIRY"

Investigador: Mónica Liliana Sánchez Alfonso

Director:Carlos Rico Troncoso PhD

Examinadores: Liliana Marcela Cuesta Medina y Mario Rodrigo Guerrero Rodríguez

Fecha sustentación:Lunes 27 de Marzo de 2017

2016

Título investigación: STORYTELLING AND STORY-READING: A WAY TO ENHANCE EFL STUDENTS' LITERACIES.

Investigador:  Jimena Rivera

Director: Esperanza Vera Rodríguez

Examinadores: Amparo Clavijo, Álvaro Hernán Quintero P

Fecha sustentación: Agosto 1° de 2016

 

Título investigación: INQUIRING WITHIN THE STUDENTS' COMMUNITY CONTEXTS AS A MEANS OF CONFLICT RESOLUTION

Investigador:  Adriana Contreras

Director: Dr. Amparo Clavijo Olarte

Examinadores: Pilar Méndez, Esperanza Vera

Fecha sustentación: Agosto 1° de 2016

 

Título investigación: Unveiling EFL students' reflections while using Critical Feminist Pedagogy (CFP) when debating

Investigador:  Jorge Chaparro

Director: Dr. Harold Andrés Castañeda Peña

Examinadores: Prof. Laura Lucia Carreño B. Prof. Ximena Rojas

Fecha sustentación: Agosto 4 de 2016

Abstract: The present paper reports the findings of the implementation of a feminist pedagogy in an EFL classroom of adults in Bogotá, Colombia. After having found a lack of connections among the syllabus proposed by the institution, the linguistic and the sociolinguistic needs from students, the researcher decided to implement Critical Feminist Pedagogy (CFP), a poststructuralist methodology proposed by Connell (2009). The aim of this study was to unveil possible students' reflective discourses that emerged when a group of EFL Colombian students debated about topics of inequality in a conversational level; however, a deeper focus was on students' transformations (if any).

Students were encouraged to see critically different situations of gender inequality. The results showed that students could be empowered to have a critical perspective on topics of inequality because they constructed reflections not only about gender but also about other characteristics of identity (Norton & Pavlenko, 2004). Besides critical reflections, there was evidence of some transformations, but the time scope to make such transformations real was insufficient. The use of CFP to empower students was effective (Khwaja, 2005). EFL trainers, professors, and SLA researchers may have the opportunity to see a new direction of teaching which focuses on a transformative methodology that comes from a post-method view of teaching and learning.

 

Keywords: Debates in the classroom, Critical Feminist Pedagogy (CFP), post-method views of teaching and learning, students' reflections, transformative methodology.

 

Título investigación: EFL Ninth Graders' Positionings about Bullying in their Communities through Written Life Stories in a Public School in Bogotá

Investigador:  Alba Yuricssan León  Oyola

Director: Prof. Álvaro Hernán Quintero Polo

Examinadores: Dr. Harold Castañeda Peña, Prof. Eliana Garzón Duarte

Fecha sustentación: Agosto 4 de 2016

Abstract: This study was carried out with EFL ninth graders at one of the biggest public schools in Bogotá. It is located in an area which presents particular social issues together with bullying appearance. That is why I proposed the following research question: What do ninth graders' written life stories portray about their positioning in regards to bullying as a social issue in their communities? This is based upon a view of discourse that Fairclough (2003) presents as an element of social life to represent different aspects of the world, which are drawn upon on a text. Such view relates to the ways adolescents face L2 literacy development within their social contexts, being schools one of those contexts (Moje, 2006) where there are opportunities to (re)construct meaningful life experiences. The focus in this thesis is on the experiences lived by the participants as related to the social issue of bullying. Those participants' experiences took the shape of life stories that they wrote during one year. In order to analyze the participants' life stories, I selected a model for narrative analysis suggested by Barkhuizen. (2004) The unit of analysis in this thesis was the specific declarative statements (Hallyday 1994), which made me conscious about the participants' positions (Davies & Harré, 1990) in front of bullying manifestations . As a validation strategy, semi-structured interviews were implemented (Cohen & Crabtree, 2006).

Key words: Written Life Stories, Positionings, Bullying

 

Título investigación: EFL Students' Social Identities Construction through Gender-Based Short Stories

Investigador:  Catherine Benavides

Director: Dr. Harold Andrés Castañeda Peña

Examinadores: Prof. Wilder Escobar, Prof. Bertha Ramos

Fecha sustentación: Agosto 4 de 2016

 

Título investigación: Promoting Speaking Skills in an EFL Classroom through Project-Based Learning: A Way to Involve Learners in Participatory Classes

Investigador:  Ady Marcela Vaca Torres

Director: Dr. Luis Fernando Gomez

Examinadores: Prof. Jair Ayala, Prof. Claudia Patricia Álvarez

Fecha sustentación: Agosto 4 de 2016

 

Título investigación: THROUGH COLLABORATIVE ORAL TASKS IN AN EFL CLASSROOM

Investigador:  Mayra Ramírez

Director: Pr. Judith Castellanos Jaime

Examinadores: Prof. Carlos Arias, Prof. Carlo Granados

Fecha sustentación: Agosto 4 de 2016

 

Título investigación: "Critical Analysis of media towards the Promotion of EFL Students' Learning Autonomy"

Investigador:  IVÁN ALCIDES AMORTEGUÍ SACRISTÁN

Director: MARGARITA VARGAS

Examinadores: CARMEN HELENA GUERRERO NIETO PhD y HAROLD ANDRÉS CASTAÑEDA PEÑA PhD

Línea(s) de investigación: Discourse studies within Educational Studies y Processes of Teacher Education and Development

Fecha sustentación: Miércoles 9 de Marzo de 2016

 

Título investigación: "Collaborative Inquiry as a way to promote elementary students´ reflections in the EFL classroom"

Investigador:  ANA JANNETH GÓMEZ GUTIÉRREZ

Director: AMPARO CLAVIJO OLARTE PhD

Examinadores: PILAR MENDEZ RIVERA PhD y ELIANA GARZÓN DUARTE

Línea(s) de investigación:  Processes of Teacher Education and Development

Fecha sustentación: Miércoles 9 de Marzo de 2016

 

Título investigación: "Third Graders As Community Inquirers Writing Their Worlds"

Investigador:  ZIGLINDE HERNÁNDEZ GÓMEZ

Examinadores: YOLANDA SAMACÁ y PEDRO CHALA

Línea(s) de investigación:  Processes of Teacher Education and Development

Fecha sustentación: Miércoles 9 de Marzo de 2016

TESIS DE GRADO MAESTRIA EN LINGÜÍSTICA APLICADA A LA ENSEÑANZA DEL INGLÉS (1993-2021)

 

A continuación podrá encontrar las tesis de grados desarrolladas en la Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés (MLAEI) comprendidas en los periodos de 1993 a 2021.  Las tesis están en documentos separados por décadas para facilitar su lectura. 

 

 

 

 

 

Tesis de grado desde 1993 al 2003

Tesis de grado desde 2004 al 2014

 

 

Tesis de grado desde 2014 al 2019

 

 

Tesis de grado desde 2020 al 2021

 

Historial de sustentación de Tesis

TESIS MAESTRÍA EN LINGÜÍSTICA APLICADA A LA ENSEÑANZA DEL INGLÉS

Porcentaje Tesis

 

 

Datos de contacto